Kuulun siihen joukkoon, joka pääasiassa jättää vastaamatta, jos puhelu tulee numerosta, jota ei löydy omista yhteystiedoistani, eikä Fonectalta. Ylivoimaisesti enemmistö sellaisista soitoista tulee eri puhelinmyyntifirmoista. Osa puhelinmyyjistä käyttäytyy asiallisesti, kuuntelee henkilöä, jolle on soittanut ja ottaa huomioon, jos mahdollinen asiakas sanoo selvästi ”ei kiitos”. Valitettavasti kaikki eivät toimi niin.
Vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä eräälle ystävälleni tuli soitto joltain puhelinliittymä myyjältä. Myyjä yritti kaikin keinoin vakuuttaa ystäväni, että hänen kannattaa vaihtaa heidän tarjoamaansa liittymään. Loppujen lopuksi ystäväni kyllästyi ja sanoi: ”Saanko pitää tämän nykyisen liittymäni?” Vasta sitten puhelinmyyjä tajusi, että ystäväni ei todellakaan ollut uuden liittymän tarpeessa.
Yksi erikoisimmista itselleni tulleista puhelinmyyntisoitoista oli, kun puhelinmyyjä lateli pitkän etukäteen valmistellun myyntipuheen. Myyntipuhe kesti niin kauan, että kysyin:
– Anteeksi, keskustelenkohan minä nauhoitteen kanssa?
Vastapuolelta kuului hämmentynyt ääni:
– Kuinka niin … ei tämä ole nauhoite.
Sen jälkeen puhelu loppui pian. En edes muista mitä ko. henkilö yritti kaupata.
Asiallisiakin puhelinmyyjiä on. Viimeksi sain puhelun mieshenkilöltä, joka kauppasi Helsingin Sanomien määräaikaista lyhyttä tilausta. Hän uskoi heti, kun kerroin, etten ole ehtinyt lukea HS:n nettilehteä kuukauden ilmaisjaksolla ollenkaan, joten en tilaa paperilehteä, enkä edes nettilehteä.
Puhelimitse myyntityötä tekevälle ohjeena sanoisin: kuuntele, älä latele ulkoa oppimaasi myyntipuhetta, usko, jos asiakas selkeästi sanoo, ettei ole kiinnostunut.